
 

 
This  case  was  written  by  Kathleen  Gilsinan  for  the  Knight  Case  Studies  Initiative,  Graduate  School  of  

Journalism,  Columbia  University.  The  faculty  sponsor  was  Dean  of  Academic  Affairs  William  Grueskin.  

Funding  was  provided  by  the  John  S.  and  James  L.    Knight  Foundation.  (11/2009)   

 

 

   
   

Risky  Business:  John  Harris,  Jim  VandeHei,  and  Politico  

Part  A   

Late   at   night   on   January   21,   2007,   John   Harris   and   Jim   VandeHei   sat   surrounded   

by  marked-­­­up   sheets   of   paper.   Only   two   months   earlier,   the   two   had   left   high-­­

­profile   jobs   at   the  Washington  Post  to  start  a  new  multimedia  publication—part  website,  part  

newspaper—focused  on  Washington  politics,  and  especially  the  upcoming  2008  presidential  

election.  To  their  satisfaction,  they  had  managed  in  a  very  short  time  to  attract  other  well-­­

­reputed  political  journalists  with  the  kind  of  name  recognition  the  entrepreneurs  hoped  would  

draw  devoted  readers.  Those  reporters  would  bring  credibility  and  prestige  to  the  new  Web-

­­­based  news  operation,  dubbed  Politico.  

Harris   and   VandeHei   had   felt  themselves   fortunate  in  November  2006  to  secure  

startup  funding  from  Allbritton  Communications,  a  company  that  ran  television  stations.  

Admittedly,  they  had   had   to   make   a   small   adjustment   to   their   dream.   Harris   and   

VandeHei   had   envisioned   a  website  devoted  to  the  kind  of  news  that  absorbed  those  who  

worked  on  Capitol  Hill.  But  Robert  Allbritton,   who   owned   Allbritton   Communications,   had   

long   wanted   to   own   a   Capitol   Hill  newspaper,  and  had  even  gone  so  far  as  to  assemble  

a  small  staff  of  young  reporters.  In  exchange  for  financing  their  Web  operation,  he  asked  

Harris  and  VandeHei  to  run  the  paper  he  had  decided  to   start.   It   seemed   a   reasonable   

trade,   and   the   two   agreed—especially   after   Albritton   convinced  them  that  advertising  

revenue  from  the  newspaper  could  help  make  their  enterprise  self-­­­sustaining  within  a  few  

years.  

Harris   and   VandeHei   wanted   to   launch   their   website   on   January   23,   2007—the   

date   of  President   George   W.   Bush’s   State   of   the   Union   speech.   They   decided   that   the   

newspaper,   also  called  Politico,  would  launch  the  same  day.  The  date  would  underscore  the  

publication’s  focus  on  Capitol   Hill.   It   also   marked   the   unofficial   beginning   of   the   2008   

presidential   campaign,   which  promised  to  be  a  nearly  two-­­­year  event.  That  left  them  barely  

two  months  to  address  the  technical,  financial,  and  personnel  challenges  of  starting  a  new  

business.  They  had  to  assemble  a  staff  of  well-­­known  political  reporters,  prepare  to  launch  

the  website,  and  fill  a  newspaper.     

   

   

   
   CSJ -

­

09 -

­

0021.0    



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

2   

By   Sunday,   January   21,   they   were   impressively   on   schedule   to   meet   their   goal.   

That  evening,   the   two   partners   sat   down   to   review   for   the   first   time   the   copy   for   the   

inaugural  newspaper   edition.   Allbritton’s   staff   of   reporters   had   been   working   on   the   

stories   for   weeks;  website   content   would   not   be   the   same   as   the   newspaper   content.   

Harris   and   VandeHei   had  originally  planned  to  write  pieces  for  the  front  page  themselves,  

and  fill  the  rest  of  the  newspaper  with  stories  from  Allbritton’s  staff.  But  as  the  two  paged  

through  the  copy,  VandeHei  watched  the  color  drain  out  of  Harris’  face.  The  stories  were  

poorly  written,  full  of  errors,  and  in  some  cases  incoherent.  The  two  did  not  have  time  to  

rewrite  all  of  the  stories—and  some,  in  their  estimation,  were  not  good  enough  to  use  even  

if  they  did  rewrite  them.     

Both   men   were   exhausted   from   the   efforts   of   the   last   60   days.   Under   the   

pressure   of  ramping   up,   each   had   suppressed   the   very   real   doubts   they   had   about   

their   ability   to   run   a  business.  Now,  to  their  astonishment,  it  was  not  the  unfamiliar  

marketing,  technological  or  human  resources  aspects  of  their  new  business  which  threatened  

to  sabotage  their  venture  before  it  had  even  begun.  They  were  choking  on  the  editorial  piece—

the  area  of  their  greatest  expertise.  They  had   two   days   to   fix   it,   brace   for   embarrassment,   

or   postpone   launch.   At   the   Post,   none   of   this  would  have  been  their  problem.  Each  

wondered  if  they  had  made  a  terrible  mistake.      

A  changing  industry   

Both  Harris  and  VandeHei  came  from  traditional  newspaper  careers  at  the  

distinguished  Washington  Post.  VandeHei  had  joined  the  Post  in  2002,  having  reported  for  Roll  

Call  and  the  Wall  Street  Journal;  Harris  had  started  at  the  Post  as  a  summer  intern  in  1986  

and  spent  his  entire  career  there.  In  the  spring  of  2005,  Harris  decided  to  accept  a  promotion  

to  the  position  of  national  politics  editor.  It  was  not  an  easy  choice  for  him—he  had  spent  

nearly  20  years  as  a  reporter  and  writer.  In  all  that  time,  he  says,  “I  never  had  any  particular  

administrative  interests,  or,  incidentally—I  think  people  around  me  would  confirm  this—any  

particular  administrative  talents.”1   

But   Harris   had   grown   bored.   He   recalls:   “Reporting   and   writing   was   becoming   

too  familiar,  too  easy,  and  insufficiently  satisfying.”  He  was  also  keenly  aware  that  under  the  

pressure  of  the  Internet,  the  business  of  journalism  itself  was  changing,  and  he  wanted  to  

play  an  active  role  in  helping  the  Post  maintain  its  storied  place  in  political,  national,  and  

international  news.  As  an  editor,  Harris  felt  he  would  be  in  an  ideal  place  to  observe  and  

help  direct  some  of  the  changes  taking  place  within  the  Post  and  in  the  industry  at  large. 

One  of  Harris’  national  politics  reporters  was  VandeHei.  Through  the  second  half  of  

2006,  the  two  had  frequent  discussions  about  the  changing  industry,  and  their  own  newspaper’s  

slow  adaptation   to   the   new   reality.   As   new   ways   of   delivering   news   proliferated,   they   

                                                           
1 Author’s interview with John Harris, on February 25, 2009, in Washington, DC. All further quotes from 

Harris, unless otherwise attributed, are from this interview.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

3   

saw   the   Post  challenged  on  a  number  of  fronts  in  which  it  had  once  been  dominant.  Harris  

says:   

We  both  felt  that  the…  Post’s  achievements  day  in  and  day  out  were  

not  as  strong   as   its   reputation.   We   both   felt   that   the   Post   was   

adapting   with  insufficient   creativity   and   speed   to   the   way   the   Web   

was   transforming  journalism,  transforming  the  audience’s  relationship  

to  the  journalists  and  work  they  do,  changing  the  impact  that  certain  

kind  of  stories  had  versus  others.     

Revenues.   For   one   thing,   says   Harris,   “the   financial   model   that   made   the   Post   a   

huge  success  was  under  radical  stress.”  Newspaper  circulation  was  declining  across  the  

industry,  and  this   trend   had   a   double   effect   on   the   way   newspapers   made   money.   It   

meant,   first,   that  newspapers  made  less  money  in  subscription  fees  as  readers  shifted  to  free  

sources  of  news  on  the  Internet,   often   websites   paid   for   by   the   newspapers   themselves.2   

But   newspapers   earned   only  about  20  percent  of  their  revenue  from  subscriptions.3  The  rest  

came  from  advertising.  Advertisers,  however,  recognizing  that  print  readership  was  declining,  

increasingly  acquired  ad  space  in  less  expensive,  more  frequented  venues—often  on  the  

Internet.     

   In   particular,   newspapers’   historical   preeminence   in   classified   advertising—

categorized  listings   of   jobs,   real   estate,   and   merchandise—was   under   severe   threat   from   

websites   such   as  Craigslist.org,  Monster.com,  and  eBay.com,  which  offered  searchable  

databases  of  advertisements.  In   2005,   classified   advertising   netted   daily   newspapers   $17.3   

billion—36   percent   of   their   total  advertising   revenue   that   year.4   Even   then,   however,   

online   classified   advertising   was   steadily  siphoning  ad  revenue  growth  away  from  

newspapers.      

   Though   newspaper   sites   themselves   claimed   a   large   share   of   the   growth   in   

online  advertising,  the  gains  were  insufficient  to  offset  the  slump  in  paper  advertising  because  

online  ad  rates   were   significantly   lower.   At   the   end   of   2006,   online   newspaper   revenue   

had   grown   at   an  average   annual   rate   of   nearly   30   percent   for   five   years.   Nevertheless,   

                                                           
2 An Audit Bureau of Circulations report dated October 30, 2006, showed that the Washington Post’s average 

daily circulation had declined 3.3 percent from the previous year, 

http://www.mediabistro.com/fishbowlDC/news_notes/  ouch_46431.asp.  
3 In 2000, advertising industry-wide accounted for 82 percent of newspaper revenue, with circulation 

providing the other 18 percent. See: Robert G. Picard, Evolution of Revenue Streams and the Business Model of 

Newspapers: The US Industry Between 1950-2000, Business Research and Development Center, Turku School of 

Economics and Business Administration, Turku, Finland, 2002. Citied in Philip Meyer, The Vanishing 

Newspaper, University of Missouri Press, 2004.   
4 Project for Excellence in Journalism, State of the News Media 2007, http://www.stateofthemedia.org/2007/  

narrative_newspapers_economics.asp?cat=3&media=3.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

4   

annual   growth   in   overall  advertising   had   slowed   to   a   standstill   and   looked   poised   to   

turn   into   outright   decline.5  Summarized  the  Project  for  Excellence  in  Journalism:   

Unfortunately,  after  all  that  growth,  online  typically  still  contributes  

only  6  percent   or   7   percent   of   ad   revenues.   So   while   developing   

the   new  platform,   papers   can   ill   afford   to   take   their   eye   off   the   

ball   of   a   print  operation  that  constitutes  94  percent  of  the  business.6   

Newspapers  had  tried  to  raise  revenue  by  offering  specialty  products  to  certain  

segments  of   their   audience.   So-­­­called   “niche”   publications   were   an   efficient   and   cost-

­­­effective   way   for  advertisers  to  reach  consumers  likely  to  buy  their  products.  The  

Washington  Post  Company,  which  owned  the  Washington  Post,  had  captured  some  advertising  

revenue  with  free  publications  about  cars,   retirement,   and   real   estate.7   Industry-­­­wide,   

niche   publications   and   online   advertising   were  becoming  newspapers’  only  reliable  source  

of  advertising  revenue  growth.8  

Costs.  Meanwhile,  though  new  technologies  had  eased  some  of  the  costs  of  distribution,  

producing   news—which   meant   maintaining   a   staff   of   reporters,   editors,   and   burgeoning   

Web  departments;  financing  bureaus  nationwide  and  overseas;  and  paying  for  newsprint,  

paper,  and  delivery—remained   expensive.   Faced   with   declining   revenues,   newspapers   had   

struggled   to  preserve  profits  by  reducing  costs:  cutting  staff,  closing  bureaus,  and  in  some  

cases  cutting  back  paper  circulation.  Yet  as  they  did  so,  they  risked  reducing  the  quality  of  

their  news  product  to  a  point  that  would  drive  away  subscribers  in  even  larger  numbers.     

Having  influence   

   Individual  brands.    By  early  2006,  Harris  thought  he  had  identified  two  trends  changing  

the  character  of  competition  among  media.  One  was  the  very  nature  of  the  competitors.  Harris  

saw  more   and   more   writers   develop   as   individuals   the   kind   of   influence   and   large   

readership  traditionally   enjoyed   only   by   larger   institutions,   like   the   Washington   Post.   He   

knew   many   such  writers   personally.   “The   institutional   brand   you   were   affiliated   with   

[used   to   be]   the   most  important   thing   about   you,”   Harris   observes.   Yet   he   now   noticed   

that   “there   were   people   who  were   developing   brand   names   and   franchises   to   themselves   

that   were   quite   independent   of  whatever  institutional  platform  they  worked  for.”  The  Web  

had  been  a  part  of  this  transformation,  rendering  it  easy  to  read  the  work  of  a  favored  

correspondent  or  commentator  without  necessarily  consuming  the  rest  of  the  publication  in  

which  it  appeared.   

                                                           
5 Newspaper Association of America, Advertising Expenditures, http://www.naa.org/TrendsandNumbers/ 

Advertising-Expenditures.aspx.    
6 Project for Excellence in Journalism, State of the News Media 2007, http://www.stateofthemedia.org/2007/  

narrative_newspapers_economics.asp?cat=3&media=3.   
7 Jack Shafer, “Unbundle. Rebundle.” Slate, February 10, 2005, http://www.slate.com/id/2113319/.  
8 Project for Excellence in Journalism, “Newspaper Newsroom Investment 2006 Annual Report: Online and 

Niche Publications,” http://journalism.org/node/680.   



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

5   

   Among   his   friends   and   acquaintances   who   followed   or   practiced   political   

journalism,   it  was  increasingly  individuals,  rather  than  the  institutions  for  which  they  worked,  

whose  opinions  shaped   the   dialogue.   Referring   to   Time   magazine   political   commentator   

Mark   Halperin,   Harris  notes  that  “[they  would  ask]  ‘What’s  Halperin’s  take  on  this?’  Not,  

‘What’s  Time  magazine’s  take  on  this?’”     

   At  the  same  time  that  there  were  some  star  writers  who  outshone  their  institutions,  

there  were  others  who  simply  made  their  own  institutions.  Josh  Marshall,  a  former  editor  for  

the  liberal  magazine  the  American  Prospect,  had  begun  his  own  blog,  “Talking  Points  Memo”  

(TPM),  in  2000.  By  2006,  Marshall  had  been  able  to  hire  additional  reporters.  TPM  had  broken  

several  stories  of  national  significance,  and  was  often  cited  in  other  media.9  Marshall’s  was  a  

small  operation  with  a  major   impact.   More   than   that,   while   stagnating   ad   revenues   

menaced   newspapers,   Marshall’s  blog—financed   by   a   blend   of   niche   advertising   and   

voluntary   reader   contributions—was   self-­­sustaining  and  growing.  Observes  Harris:   

[Marshall]  doesn’t  need  the  New  York  Times  platform  to  give  him  

influence  and   the   ability   to   drive   conversation   among   people…   He   

built   his   own  brand.  That’s  a  huge  change…  if  you  compare  who  

had  influence  and  how  they   got   that   influence   in   context   with   let’s   

say   1985   which   was   when   I  first  came  to  the  Post  as  a  summer  

intern.   

   If   institutions   continued   to   decline   in   influence   and   importance   relative   to   

individual  writers,  Harris  feared,  it  could  be  another  sign  of  trouble  for  the  Washington  Post. 

Stories  that  “pop.”  The  other  trend  Harris  discussed  with  VandeHei  was  that  certain  

stories  seemed   to   have   more   impact   than   others.   They   attracted   thousands   of   readers,   

were   frequently  emailed,  and  were  discussed  on  television  news.  Harris  and  VandeHei  felt  

that  in  a  glutted  news  environment,   original   analysis   and   a   distinctive   writing   style   were   

critical   to   winning   the  competition  for  reader  attention.  VandeHei  felt  that  readers  took  no  

pleasure  in  the  neutral  tone  of  much   newspaper   writing,   what   he   called   the   “voice-­­­of-

­­­God”   style.   He   thought   it   bland   and  inaccessible.  Moreover,  both  he  and  Harris  felt,  it  

was  no  longer  enough  for  a  newspaper  simply  to  recount   events   when   readers   could   get   

breaking   news   from   any   number   of   sources.   A   news  organization   needed   to   provide   a   

service   for   which   readers   could   not   easily   find   a   substitute.  Harris  reflects:   

Day   in   and   day   out,   the   Post,   the   Times   and   others   were   not   

really  organized   around   creating   that   sort   of   distinctive   original   

journalism. Most  of  their  work  was  on  doing  the  stuff  that  20  years  

ago  was  important  but  in  this  environment  is  more  of  a  commodity.   

                                                           
9 David Glenn, “The Marshall Plan,” Columbia Journalism Review, September/October 2007.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

6   

An  idea   

   As  Harris  and  VandeHei  discussed  these  trends,  they  considered  what  kinds  of  

journalistic  and   business   innovations   could   deliver   profits   for   media   products.   Clearly,   

online   and   niche  publications   were   making   inroads.   Some   publications,   like   Marshall’s   

“Talking   Points   Memo,”  reaped  the  advantages  of  both—the  targeted  advertising  of  niche  

publications  and  the  inexpensive,  wide  distribution  the  Internet  allowed.  VandeHei  later  noted:   

The   new   media   formula   is   pretty   simple:   If   you   can   build   a   

desirable  audience  that  a  class  of  advertisers  wants  to  reach,  you  have  

a  darn  good  chance  at  success.  Advertisers  want  efficient  ways  of  

reaching  their  target  audience,  and  niche  sites  offer  it  (if  you  can  build  

a  big  enough  audience).10   

   Maybe,   Harris   and   VandeHei   discussed,   politically   engaged   readers   fascinated   

by   the  workings   of   the   federal   government   might   represent   a   specialized   audience   

attractive   to  advertisers.   If   a   media   entrepreneur   could   create   a   website   and   hire   a   

handful   of   well-­­­known,  widely  read  political  reporters  to  write  for  it,  surely  a  large  and  

loyal  audience  was  out  there.  That  audience,   in   turn,   would   attract   advertisers.   With   a   

small   staff   and   single-­­­subject   focus—and  without  the  cost  of  newsprint  and  paper  

distribution—such  a  website  would  not  cost  as  much  to  operate   as   larger   news   organizations,   

and   would   bring   in   a   healthy   stream   of   revenue.   The  publication  could  even  challenge  

the  New  York  Times  and  the  Washington  Post  in  political  reporting.  Its   reporters   would   

likely   be   sought   after   as   commentators   on   television   political   talk   shows,  attracting  still  

more  audience  to  the  site.     

In   summer   2006,   VandeHei   made   a   bold   suggestion.   What   if   he   and   Harris   

started   this  website  themselves?  As  top  political  correspondents  at  the  Washington  Post,  they  

qualified  as  two  of   the   brand   of   well-­­­known   reporters   that   could   attract   readers.   The   

two   of   them   had   personal  connections  with  other  influential  political  writers.  VandeHei’s  

friend  Chris  Cillizza  had  joined  the  Washington  Post  as  a  politics  blogger  in  fall  2005  and  had  

gained  a  large  following.  Chuck  Todd,  an  acquaintance  of  Harris  and  VandeHei,  was  the  

editor-­­­in-­­­chief  of  National  Journal’s  “The  Hotline,”  a  Web-­­­based  politics  news  source  

aimed  at  policymakers  and  the  news  media.  Harris  and  VandeHei  were  also  close  friends  

with  Mike  Allen,  a  well-­­­known  political  reporter  at  Time  magazine  who  had  previously  

worked  at  the  Washington  Post  and  who  was  legendary  in  the  Washington  media  for  his  

marathon  work  hours.   

Harris  and  VandeHei  thought  it  would  take  only  about  a  dozen  writers  to  staff  the  

kind  of  website  they  envisioned.  The  website  could  devote  one  blog  to  covering  the  Democrats,  

another  to  the   Republicans,   and   a   third   to   Capitol   Hill.   It   could   incorporate   video   and   

                                                           
10  Glynnis MacNicol, “Four Questions for Politico’s Jim VandeHei,” FishbowlDC, September 22, 2008, 

http://www.mediabistro.com/fishbowlny/newspapers/four_questions_for_politicos_jim_vandehei_95220.as

p.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

7   

provide   space   for  readers  to  interact  with  reporters  and  each  other.  Their  idea,  VandeHei  

recalls,  was:     

You   give   us   six   stars   and   six   rising   stars,   and   we’ll   change   the   

world…  And  because  people  already  know  us,  people  are  going  to  

link  to  us,  and  people  are  going  to  have  us  on  TV.  And  it  will  all  be  

self-­­­reinforcing.11     

   Mid-­­­2006,   moreover,   seemed   the   ideal   time   to   get   started.   The   race   to   win   

the   2008  presidential  election,  two  years  away,  was  already  beginning.  Hillary  Clinton,  former  

first  lady  of  the  United  States  and  a  Democratic  senator  from  New  York,  was  widely  thought  

to  be  preparing  a  run  for  the  presidency.  If  elected,  she  would  become  the  first  female  

President  of  the  United  States.  Another   potential   contender   was   Barack   Obama,   a   first-­­

­term   Democratic   senator   from   Illinois.  Should  he  choose  to  run  and  get  elected,  he  would  

become  the  first  African-­­­American  President  of  the  United  States.  The  election  promised  to  

be  historic  and,  in  the  shorter  term,  much-­­­discussed.  

VandeHei  had  few  doubts  that  he  and  Harris  could  succeed  with  the  political  website  

they  were  discussing.  By  October,  he  was  urging  Harris  to  talk  to  venture  capitalists  to  see  

if  any  would  be  willing  to  provide  them  startup  money.  Harris  was  cautious.  He  had  spent  

his  entire  career  at  the   Washington  Post,   and   had   only   recently   accepted   a   job   as   editor.   

He   was   reluctant   to   leave,  essentially   to   start   a   competing   publication.   But   there   seemed   

no   risk   in   simply   discussing   a  business  plan,  and  a  friend  of  his  was  well-­­­connected  in  

the  venture  capital  world.  He  set  up  a  meeting.     

Allbritton  Communications   

 Across   the   Potomac   River   from   the   Washington   Post,   in   Arlington,   Virginia,   

Robert  Allbritton  wanted  to  start  his  own  new  political  news  product.  The  35-­­­year-­­­old  

Allbritton  owned  Allbritton   Communications,   a   profitable   television   empire   that   included   

Washington,   DC’s   ABC  affiliate,   Channel   7,   as   well   as   eight   other   ABC   stations   around   

the   country,   from   Alabama   to  Arkansas,  Oklahoma,  Pennsylvania,  and  South  Carolina. 

Allbritton  Communications  was  a  family-­­­owned  company,  previously  operated  by  

Robert  Allbritton’s  father,  Joseph.  When  he  first  began  accumulating  media  properties  in  the  

1970s,  Joe  Allbritton  briefly  owned  the  Washington,  DC,  paper  the  Washington  Star.12  He  sold  

the  Star  to  Time  Incorporated   within   a   few   years;   Time   shut   down   the   newspaper   a   

few   years   after   that.   Robert  Allbritton,   who   had   since   taken   the   helm   of   Allbritton   

                                                           
11 Author’s interview with Jim VandeHei on March 24, 2009, in Washington, DC. All further quotes from 

VandeHei, unless otherwise attributed, are from this interview.   
12 David Montgomery, “The Bank of Dad,” Washington Post, June 23, 2004, http://www.washingtonpost.com/  

ac2/wp-­­­dyn/A62544-­­­2004Jun22.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

8   

Communications,   wanted   to   acquire   his  own  DC  newspaper—preferably  covering  Capitol  

Hill.  

There   were   already   two   newspapers   that   covered   Capitol   Hill   exclusively.  Roll  

Call   was  founded   in   1955   to   cover   Congress.   Former   New  York  Times   reporter   Martin   

Tolchin   founded   a  competing  publication,  The  Hill,  in  1994.  In  2006,  The  Hill  had  the  higher  

circulation  of  the  two,  but  Roll  Call,  perceived  as  the  dominant  newspaper  in  the  market,  was  

more  profitable.  Both  benefited  from   DC’s   unique   market   of   advertisers,   which   included   

lobbyists   and   interest   groups   eager   to  influence  Congress  by  advertising  in  the  newspapers  

its  members  read.  Moreover,  because  The  Hill  and  Roll  Call  had  small  circulations—both  under  

25,000—their  advertising  rates  were  lower  than  in  more   widely-­­­circulating   national   

newspapers   such   as   the   Washington   Post.   A   full-­­­page  advertisement  in  either  of  the  two  

Capitol  Hill  papers  cost  around  $10,000;  it  could  cost  10  times  that  amount  for  a  full-­­­page  

advertisement  in  the  Washington  Post.  The  Capitol  Hill  papers’  narrow  audience  and  cheap  ad  

space  made  them  attractive  to  advertisers  intent  on  reaching  members  of  the  government.  

In  2005,  Allbritton  investigated  buying  The  Hill,  but  balked  at  the  price  tag  of  $40  

million.  He  reasoned  that  it  would  cost  under  $10  million  to  start  his  own  newspaper,  and  

that  there  were  likely  more  than  enough  wealthy  and  willing  advertisers  to  support  a  third  

newspaper  on  Capitol  Hill.   He   could   also   entice   advertisers   with   packages—space   both   

in   his   new   newspaper   and   on  Allbritton  television  stations. 

In   September   2006,   he   announced   via   press   release   that   Allbritton   Communications  

planned  to  launch  a  new  newspaper,  the  Capitol  Leader,  in  November  2006.  He  had  recruited  

The  Hill’s   Tolchin,   who   had   retired   in   2003,   to   help   him   start   the   newspaper. 13   Tolchin   

planned   to  recruit  a  staff  of  about  14  young  reporters,  whom  he  could  hire  at  relatively  low  

salaries,  and  a  few  editors.14  He  also  hoped  to  hire  an  executive  editor  to  manage  the  paper’s  

overall  daily  content;  Tolchin  himself  wished  to  retire  again  soon  after  the  newspaper  

launched.15     

Forging  a  plan   

 Harris  and  VandeHei  had  heard  of  Allbritton’s  plans—he  had  spoken  to  a  few  

colleagues  of   theirs   as   he   tried   to   recruit   staff   for   his   new   venture.   Harris   recalls:   “I   

was   watching   it   with  curiosity   because   this   wasn’t   obvious   to   me…   We’ve   got   two   

sort   of   lame   newspapers   up   on  Capitol   Hill,   who   the   hell   needs   a   third?”   In   September,   

Capitol   Leader   Editor   Tolchin   asked  VandeHei  over  lunch  whether  he  would  be  interested  

in  running  the  newspaper.  VandeHei  had  no  interest.  At  the  same  time,  he  found  it  

                                                           
13 Chris Kirkham, “Yet Another Newspaper Aimed at Capitol Hill,” Washington Post, September 6, 2006, 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/09/05/AR2006090501376.html.  
14 Chris Kirkham, “Yet Another Newspaper Aimed at Capitol Hill.”  
15 Harry Jaffe, “Politico Hopes to Rock Washington Media,” Washingtonian, January 22, 2007, 

http://www.washingtonian.com/articles/mediapolitics/3148.html.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

9   

encouraging  that  Allbritton  was  willing  to  invest  in  a  news  startup.  Perhaps  that  meant  there  

were  others  who  might  want  to  fund  his  and  Harris’  website.   

VandeHei   and   Harris   were   meanwhile   trying   to   fashion   a   business   plan.   On   

Saturday,  October  28,  2006,  the  two  met  with  a  venture  capitalist  in  a  basement  in  McLean,  

VA.  The  venture  capitalist  set  up  easels  and  began  to  sketch  the  components  Harris  and  

VandeHei’s  new  company  would   require.   As   the   diagram   gathered   detail,   Harris   and   

VandeHei   studied   it   with   growing  unease.   They   gradually   realized   that   their   area   of   

expertise—political   journalism   and   its   most  popular  reporters—represented  a  tiny  fraction  of  

the  business  in  which  it  would  be  embedded.  It  appeared  to  be  the  easy  part—Harris  and  

VandeHei  would  have  to  offer  salaries  commensurate  with  or  higher  than  those  at  the  top  

news  organizations  in  the  country  if  they  hoped  to  attract  well-­­regarded  reporters.  As  Harris  

recalls,  the  venture  capitalist  said:  “Ok,  you  want  to  hire  this  number  of  reporters  at  x  price,  

good,  ok,  we  can  do  that.”  

“Then,”  Harris  remarks,  “it  was  on  to  all  kinds  of  other  stuff  that  we  didn’t  have  

expertise  in  or  even  much  thought  about.”  They  needed  a  chief  financial  officer  to  manage  

their  expenses  and  revenues.  They  needed  a  sales  team  to  court  advertisers.  They  had  to  

decide  how  much  money  to  allocate  for  Web  development,  and  whether  or  not  to  keep  a  

Web  team  on  staff—expensive  but  convenient,   particularly   in   emergencies,   or   hire   outside   

consultants—cheaper   but   not   always  available   at   a   moment’s   notice.   They   needed   someone   

to   set   up   and   maintain   their   internal  computer   system.   They   would   have   to   find   an   

office—space   was   more   expensive   in   downtown  Washington,  so  perhaps  they  should  

consider  the  nearby  suburbs  in  Maryland  or  Virginia.  They  needed  legal  counsel—both  for  

the  business  side  and  the  journalism  side—and  a  benefits  manager.  There  also  remained  the  

matter  of  finding  an  investor  to  fund  the  publication.    

VandeHei  and  Harris  had  entered  the  meeting  with  a  staff  structure  in  mind—the  two  

of  them,  12  writers,  and  a  handful  of  support  staff.  It  now  appeared  impossible  to  run  a  

company  that  way.   VandeHei   recalls:   “Next   thing   you   know,   he’s   sketched   out…   

essentially   a   company   of   48  employees  with  a  budget  of  several  million  dollars.”  Remembers  

Harris:  “We  were…  faced  with  the  sort  of  prosaic  reality.”    

Harris  and  VandeHei  feared  that,  on  their  own,  they  lacked  the  expertise  to  staff  and  

start  their  new  venture.  In  any  case,  it  might  be  impossible  to  do  it  in  time  to  cover  the  2008  

presidential  election.  Harris  and  VandeHei  wanted  to  launch  the  website  by  early  2007.  The  

President’s  State  of  the  Union  address  in  January  was  always  heavily  covered  in  the  political  

press—and  Harris  and  VandeHei   thought   tying   their   political   news   site’s   launch   to   that   

event   would   earn   them   some  helpful  publicity.    

But  their  entire  model  depended  on  luring  established  reporters  to  join  them.  How  

could  they   convince   well-­­­reputed   writers,   all   of   them   with   secure   jobs,   to   risk   joining   

a   startup   right  before  an  election,  especially  if  they  hadn’t  yet  assembled  the  infrastructure  

to  make  the  project  work?  Harris  and  VandeHei  were  considering  taking  a  tremendous  risk  

of  their  own—but  could  they  rely  on  other  reporters  to  do  the  same  thing?     



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

10   

Teaming  up   

The  complicated  reality  of  their  simple  vision  chilled  Harris’  and  VandeHei’s  

enthusiasm  considerably.  Both  had  their  hands  full  at  the  Washington  Post  as  the  2006  midterm  

congressional  election  approached.  Capitol  Leader  Editor  Tolchin,  meanwhile,  had  recruited  a  

small  staff  of  about  a   dozen   writers—mostly   young   reporters   from   The   Hill   and   Roll   

Call—and   a   few   editors   for  Allbritton’s   newspaper,   but   still   sought   an   executive   editor.   

Allbritton’s   planned   start   date   in  November   now   seemed   impossible.   Tolchin   convinced   

Allbritton   to   try   to   recruit   VandeHei  himself.  They  set  up  a  meeting  for  early  November. 

VandeHei  by  then  had  a  clear  idea  what  kind  of  publication  he  wanted  to  start,  and  

how  he   hoped   to   staff   it.   He   did   not   find   Allbritton’s   plan   for   another   Capitol   Hill   

newspaper  compelling.  In  his  view,  it  would  be  a  mistake  for  Allbritton  to  launch  a  primarily  

paper  media  product  in  a  multimedia  world.  “Why  do  it?”  he  recalls  asking.  “If  you’re  going  

to  do  something…  spend  four  times  that  amount,  and  I’ll  give  you  something  that  really  

would  sort  of  change  this  market.”  

Allbritton  was  intrigued  by  VandeHei’s  ideas,  but  not  willing  to  abandon  his  own  

entirely.  He  didn’t  see  as  much  potential  for  profit  without  a  paper  product—online  advertising  

was  priced  too  low  to  support  a  publication  on  its  own.  “You  can  get  infinitely  more  

advertising  money  if  you  have  a  print  product,”  Allbritton  noted  later.16  Allbritton  proposed  

merging  his  newspaper  with  VandeHei’s  and  Harris’  website.    

VandeHei  returned  to  the  newsroom  and  told  Harris  that  their  project  might  have  

found  a  backer.  Harris  met  with  Allbritton  the  next  day.  By  November  9,  Allbritton  had  given  

Harris  and  VandeHei  an  offer:  he  would  fund  their  website;  they  in  turn  would  run  his  

newspaper.  He  would  provide   them   with   the   resources   to   offer   high   salaries   to   top   

reporters.   Those   reporters   would  appear  frequently  on  Allbritton  television  stations  to  discuss  

their  stories  and  promote  the  website.  Allbritton   had   also   struck   a   deal   with   CBS   News   

to   give   Capitol   Leader   reporters   regular  appearances  on  CBS  news  programs,  including  its  

Sunday  political  talk  show,  “Face  the  Nation.”  Suddenly,  says  Harris:   

All  those  questions…  [about]  the  business  plan,  all  those  were  

answered…  We  don’t  have  to  worry  about  getting  office  space,  we  

don’t  have  to  worry  about  hooking  up  computers…  We  would  be  in  

a  new  venture  with  all  the  possibility   of   a   startup   but   within   the   

context   of   an   established   and  profitable  venture,  i.e.  Allbritton  

Communications.     

                                                           
16 Kathy Kiely, “Politico Mojo,” American Journalism Review, February/March 2007, 

http://www.ajr.org/Article.asp?id=4265.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

11   

The  Post  counteroffers     

On  November  10,  Harris  told  Washington  Post  Managing  Editor  Philip  Bennett  that  he  

was  considering   leaving   the   newspaper   to   start   his   own   publication.   The   timing   was   

awkward.  Managing  Editor  Bennett  and  Executive  Editor  Leonard  Downie,  Jr.  had  been  

planning  to  have  a  discussion  with  Harris  soon  about  organizing  the  Post’s  coverage  of  the  

2008  election,  both  online  and   in   print.   They   hoped   to   add   staff   to   the   Web   side   and   

place   a   heavy   focus   on  washingtonpost.com.   

Now  the  Post  editors  had  to  try  to  convince  Harris  and  VandeHei,  two  of  their  top  

political  correspondents,   to   stay   at   the   newspaper.   Bennett,   Downie,   and   Publisher   Donald   

Graham   had  frequent   conversations   throughout   the   week   of   November   13   about   what   

it   would   take   to   keep  Harris  and  VandeHei  at  the  paper.  They  offered  to  hire  the  reporters  

Harris  and  VandeHei  wanted  to  recruit,  and  give  the  two  of  them  substantial  autonomy  

running  washingtonpost.com’s  politics  coverage.   

Harris   was   tempted   to   remain   at   the   Post   and   try   his   and   VandeHei’s   multimedia  

experiment  there.  For  one  thing,  the  brand  name  of  the  Washington  Post  would  be  more  likely  

to  attract  the  journalists  on  which  the  enterprise  depended  than  would  a  new  news  venture  

with  no  brand  of  its  own  yet.  Harris,  having  spent  his  entire  career  within  the  Post,  also  

found  the  idea  of  leaving  the  newspaper  personally  wrenching.  His  colleagues  were  some  of  

his  closest  friends  and  mentors.   Editor   Downie   in   particular   had   nurtured   Harris   as   a   

writer   and   reporter   from   the  beginning.   Now   Downie   was   urging   him   to   stay.   Harris   

recalls:   “These   were   all   people   that   I  looked  up  to  intensely,  so  all  these  conversations  

were  difficult  for  me.”   

Downie  also  drew  Harris’  attention  to  other  online  political  publications  that  had  

started  and  fizzled.  PoliticsNow.com  and  AllPolitics.com  were  both  online  political  news  

sources  that  had  started  during  the  1996  presidential  campaign  and  failed  to  last  beyond  it.17  

Downie  recalls:     

I   pointed   out   that   the   television   station   that   [Allbritton]   had,   

Channel   7  here,   was   struggling   in   the   ratings.   I   didn’t   know   how   

it   was   doing  financially.  And  that  these  sorts  of  things  had  not  

succeeded  in  the  past  once   the   election   was   over.   It   earned   a   lot   

of   splash  during   the   election,  and  a  lot  of  money  up  front.  And  

you’ll  get  some  extra  money  out  of  it,  but  what  will  be  your  career  

trajectory?  Will  this  thing  last  beyond  the  election  campaign?18   

Over   an   agonizing   three-­­­day   period,   Harris   and   VandeHei   debated   what   to   

do.   The  discussions   culminated   on   Saturday,   November   18,   when   VandeHei   visited   

                                                           
17 Kathy Kiely, “Politico Mojo.”  
18 Author’s telephone interview with Leonard Downie, Jr., on March 16, 2009. All further quotes from Downie, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

12   

Harris’   house   in  Alexandria,   Virginia.   The   two   walked   to   Harris’   favorite   coffee   shop,   

about   a   mile   from   Harris’  house.  Harris  designated  himself  the  devil’s  advocate  to  temper  

VandeHei’s  entrepreneurial  zeal.  VandeHei   recalls:   “I   desperately   wanted   to   [start   a   new   

website]…   I   agitated   for   it.”   VandeHei  thought   it   unlikely   that   the   Post   would   radically   

shift   its   attention   to   the   Web   in   its   political  coverage,   and   that   his   and   Harris’   planned   

Web   venture   would   be   overshadowed   by   the   Post’s  tradition   of   newsprint.   VandeHei   

felt   that   the   Post   was   “a   newspaper   that   also   happens   to   be   a  website,”  and  that  the  

institution  was  not  equipped  to  take  full  advantage  of  the  Web’s  possibilities  for  interactive  

multimedia  material.19 

But  Harris  pointed  out  that  launching  the  site  within  the  Post  would  protect  their  jobs  

if  their  site’s  traffic  plummeted  after  the  election.  Harris  and  VandeHei  knew  the  Post,  and  

the  people  who  ran  it,  well.  They  had  known  Allbritton  for  only  a  few  weeks.  Could  they  

really  trust  him?  More  broadly,  could  their  plan  succeed  and  have  the  kind  of  impact  they  

envisioned,  or  were  they  miscalculating?  What  was  the  advantage  of  breaking  free  of  the  Post,  

other  than  the  excitement  of  starting  a  new  publication  from  scratch?  Harris  says:   

I  basically  by  the  end  of  that  walk  had  taken  Jim  [VandeHei’s]  

enthusiasm  and   optimism   and   turned   it   into   doubt   and   pessimism…   

And   it   really  wasn’t  my  goal,  it  was  just  really  in  the  spirit  of  let’s  

think  of  everything.    Let’s  really  kick  the  damned  tires  on  this.    Are  we  

sure?   

VandeHei   returned   home   and   shared   his   newfound   doubts   with   his   wife,   who   

insisted  that  he  would  regret  it  if  he  missed  the  opportunity  to  launch  his  own  publication.  

She  wrote  the  same  thing  in  an  email  to  Harris  and  his  wife.  On  Sunday,  both  men  decided  

she  was  right.   

On  Monday,  November  20,  2006,  Harris  and  VandeHei  announced  that  they  were  

leaving  the  Washington  Post  to  turn  Allbritton’s  Capitol  Leader  newspaper  into  a  multi-­­­platform  

purveyor  of  political  news.20  Later  that  day,  Editor  Downie  and  Managing  Editor  Bennett  sent  

a  memo  to  the  staff.  The  memo  explained  the  Post’s  plans  for  covering  the  2008  presidential  

election  on  the  Web  and  acknowledged  Harris’  and  VandeHei’s  departure.  It  said  in  part:  We  

had  hoped  that  John  Harris  and  Jim  VandeHei  would  help  lead  this  effort   on   the   web,   but   

John   and   Jim   have   decided   to   join   a   new   politics  website.   We   will   feel   their   departure   

                                                           
19 Matthew Barakat, “Political paper and website launches,” Associated Press via USA Today, January 24, 2007, 

http://www.usatoday.com/tech/news/2007-01-24-politico-launch_x.htm.  
20 Patrick Gavin, “BREAKING: VandeHei, Harris Leave Washington Post to Start New, Multimedia News 

Venture,” FishbowlDC., 

http://www.mediabistro.com/fishbowlDC/the_revolving_door/breaking_vandehei_harris_leave_ 

washington_post_to_start_new_multimedia_news_venture_47850.asp.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

13   

keenly.   John   and   Jim   have   been  valued   colleagues   and   friends   to   many   of   us.   We''re   

grateful   for   the   fine  journalism  they''ve  contributed  to  The  Post.21   

Launching     

That   day,   Harris   and   VandeHei   moved   to   their   new   offices   in   the   Allbritton  

Communications   skyscraper   in   Arlington,   Virginia   to   start   building   their   publication.   

Harris  would  be  editor  in  chief;  VandeHei  would  be  executive  editor.  They  intended  to  keep  

the  small  staff  Tolchin  had  already  assembled  for  Capitol  Leader  to  write  stories  for  the  24-­­

­page  newspaper  they  had  to  fill.  But  their  top  priority  was  the  website,  which  they  expected  

to  be  an  almost  entirely  separate  product  staffed  by  celebrated  political  journalists  whose  work  

they  could  showcase.  The  President’s  2007  State  of  the  Union  address—their  planned  start  

date  for  both  the  newspaper  and  the   website—was   slated   for   January   23,   2007.   That   gave   

the   two   of   them   about   two   months   to  recruit  top  reporters  and  oversee  the  construction  

of  their  site.   

Allbritton  Communications  Chief  Technology  Officer  Ryan  Mannion  had  been  

developing  a  simple  website  for  the  Capitol  Leader  in  addition  to  overseeing  the  websites  of  

Allbritton’s  eight  television  stations.  But  Harris  and  VandeHei  did  not  intend  simply  to  

republish  content  from  the  newspaper   on   the   website.   They   would,   in   fact,   focus   on   

producing   Web   content   first.   The  newspaper,  which  would  circulate  only  in  DC,  did  not  

have  the  site’s  potential  for  a  nationwide  audience,   and   VandeHei   and   Harris   felt   that   

filling   the   newspaper’s   pages   should   come   after  building  and  filling  the  website.  VandeHei  

later  said:   

Most   media   companies   will   say,   “Yes,   we’re   multimedia,   we’ve   

got   a  newspaper   and   we''ve   got   a   website,”   but   most   are   built   

around   the  newspaper…   They’ve   got   a   newspaper;   they''ve   dumped   

the   newspaper  online.  We’re  trying  to  build  it  from  the  other  way.22   

Harris  and  VandeHei  wanted  the  website  to  feature  blogs  by  prominent  journalists,  

video,  and   space   for   readers   to   comment   on   articles.   Mannion   recalls:   “Originally   [the   

Capitol   Leader’s  website]  was  supposed  to  be  just  a  ninth  website  that  I  managed,  and  that  

quickly  got  out  of  hand.  So  I  surrendered  my  other  duties  and  went  full  time  to  [the  Capitol  

Leader].”23   

As  the  sole  programmer  on  the  project,  Mannion  had  two  major  tasks  to  accomplish  

in  a  short   period   of   time.   He   had   to   design   the   site   that   readers   would   see.   But   

perhaps   more  importantly,  Mannion  had  to  build  a  content  management  system,  or  CMS,  

                                                           
21 Patrick Gavin, “BREAKING: VandeHei, Harris Leave Washington Post to Start New, Multimedia News 

Venture.” 
22 Kara Rowland, “Editor sees room for Politico coverage,” Washington Times, January 21, 2007.  
23 Author’s telephone interview with Ryan Mannion, on April 8, 2009, in Washington, DC. All further quotes 

from Mannion, unless otherwise attributed, are from this interview.  



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

14   

that  would  allow  the  site’s   writers   to   post   their   content   to   the   Web   quickly   and   also   

permit   editors  to  make  changes,  corrections,   or   improvements.   It   would   have   to   be   easy   

to   use,   and   it   needed   the   capability   to  handle   video,   photography,   and   interactive   

elements.   Mannion   decided   against   buying   ready-­­made  content  management  software.  He  

says:     

When   you’re   buying   [software]…   the   evaluation   period   can   be   

several  weeks  to  several  months,  and  we  just  didn’t  have  the  time…  I  

knew  that  I  could  write  it  from  scratch.     

He   knew   this   would   be   labor-­­­intensive   in   the   short   term,   but   would   make   it   

easier   to  change  the  programming  code  and  add  or  subtract  components  later.  Mannion  also  

told  VandeHei  and  Harris  that  there  was  no  way  to  produce  a  flawless  website  in  the  time  

he  had.  His  priority  was  to  give  them  a  simple  way  to  put  their  journalism  on  the  Web  by  

January  23.  The  three  agreed  that,  in  Mannion’s  words,  he  could  “add  bells  and  whistles  as  

time  permitted.”  

While  Mannion  built  the  site  through  November  and  December,  often  spending  18-­­

­hour  days  at  work,  VandeHei  and  Harris  were  also  spending  punishing  hours  in  the  office,  

focused  on  persuading  top  reporters  to  join  them.  They  faced  several  early  disappointments.  

A  week  after  they  joined   Allbritton   Communications,   VandeHei’s   friend   Chris   Cillizza   of   

the   Washington  Post   told  them  he  had  decided  to  stay  at  the  newspaper.  Hotline’s  Chuck  

Todd,  whom  they  had  also  hoped  to   recruit,   accepted   a   job   as   a   correspondent   for   NBC   

television.   Time’s   Mike   Allen   had   given  VandeHei  personal  assurances  that  he  would  join  

their  publication,  but  Harris  was  pessimistic  that  he   would.   Time   was   trying   aggressively   

to   keep   him,   and   he   had   given   neither   outlet   a   firm  commitment  yet.    

But   there   was   good   news   as   well.   On   December   8,   VandeHei   and   Harris   hired   

Kim  Kingsley  from  the  Washington  Post.  Kingsley  had  worked  at  the  Post  for  two  years,  and  

her  chief  job  was   arranging   television   and   radio   appearances   for   Post   reporters.   Harris   

and   VandeHei   hoped  that   the   exposure   Kingsley   could   gain   for   their   own   reporters   

would   help   establish   their  publication   as   a   destination   for   political   news.   On   December   

11,   John   Bresnahan,   an   associate  editor   at   Roll   Call,   agreed   to   join   them   as   Congress   

bureau   chief.   Finally,   on   December   13,   to  VandeHei   and   Harris’   relief,   Mike   Allen   

formally   agreed   to   join   them   as   well,   as   chief   political  correspondent.  He  would  in  

addition  write  his  own  White  House  column  for  Time.  At  the  same  time,  Harris  and  VandeHei,  

in  consultation  with  Allbritton,  abandoned  the  name  Capitol  Leader  and  settled  on  a  new  one  

for  their  website  and  newspaper:  the  Politico.  

The   high-­­­profile   departures   from   established   news   outlets   attracted   a   great   deal   

of  attention  and  press  coverage.  Harris  and  VandeHei  took  the  opportunity  to  explain  the  

Politico  to  as  many  different  publications  as  they  could,  including  the  Washington  Post,  the  

New  York  Times,  the  Washingtonian,  and  the  Washington  DC  media  website  FishbowlDC.  

VandeHei  says:   



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

15   

Right  then  people  were  starting  to  lose  their  jobs  [in  the  media].  There  

was  all  this  doom  and  gloom  stuff,  and  then  Jim  [VandeHei]  and  John  

[Harris]  leave  [the  Washington  Post].    So  instantly,  everybody  wants  to  

write  about  it.    And  we  just  exploited  the  hell  out  of  that.   

By   early   January   2007,   Harris   and   VandeHei   had   built   a   small   staff   of   experienced  

reporters  for  their  website.  Those  reporters  pursued  their  stories  mostly  on  their  own  as  Harris  

and  VandeHei  concentrated  on  hiring  and  what  VandeHei  called  “putting  out  fires”—trying  

to  help  Mannion  correct  the  website’s  technical  problems  while  making  what  seemed  like  

endless  design  and   layout   corrections,   both   for   the   website   and   the   newspaper.   Harris   

and   VandeHei   were  growing  worried  as  their  launch  date  approached.  They  had  never  

managed,  let  alone  designed,  a  Web   publication   before—nor   had   their   original   plan   

accounted   for   the   additional   headaches   of  putting  out  a  paper  publication.  VandeHei  recalls  

the  frustration  he  felt  looking  at  mockups  of  the  newspaper  design:   

We  wanted  to  start  like  a  cool  website,  and  we’re  spending  all  our  time  

[on  the   newspaper,   messing]   around   with   like,   wait,   can   you   have   

adjacent  headlines  and  a  photo  that’s  looking  off  the  page?...  It  was  like  

putting  out  a  college  newspaper.     

 Moreover,  the  content  side,  which  VandeHei  and  Harris  thought  they  understood  

better  than   Web   development   and   newspaper   production,   was   also   proving   complicated.   

As   January  began  and  they  started  to  turn  their  attention  to  reading  and  polishing  the  Web  

content  their  new  hires  had  written,  they  realized  that  they  had  neglected  to  consider  the  

proper  number  of  editors  and  copy  editors  required  to  support  their  reporters.  Now  it  was  a  

process  of  trial  and  error.  They  were  learning,  VandeHei  says:     

There’s  a  whole  process…  for  getting  a  story  from,  someone  writes  it.  

It  has  to  go  through  an  editor.  Well,  if  that  editor  is  not  good,  well,  

you’re  screwed.  If  the  copy  editor  who’s  backing  up  the  editor  isn’t  

good,  you’re  screwed.   If…   the   copy   editor’s   version   can’t   get   into   

the   newspaper,  because  someone  at  the  production  desk  isn’t  good,  then  

you’re  screwed.    And  if  you  don’t  have  a  Web  producer  who  can  take  

stuff…  and  put  it  on  the  Web  and  actually  dress  it  up  with  a  picture  

and  roll  a  video,  you  have  sort  of  a  clunky  looking  website.    So  we  

had  cancer  throughout  the  entire  system.   

Two  days  before  the  website  launch  and  publication  of  the  first  edition  of  the  

newspaper,  Harris  and  VandeHei  realized  they  had  not  yet  actually  read  the  copy  for  the  

stories  intended  for  the   newspaper’s   inaugural   edition.   They   had   to   make   time   to   go   

over   the   paper   version   of   the  Politico.   The   reporters   Tolchin   had   hired   had   been   

working   on   their   stories   for   months   with  virtually   no   leadership   as   Tolchin   focused   on   

guiding   the   startup   process.   VandeHei   reassured  Harris  that  they  could  use  these  stories  

to  fill  the  back  of  the  newspaper,  and  that  they  themselves  could  write  stories  for  the  front  

page.     



Risky Business:  Part A _____________________________________________________ CSJ-­­­09-­­­0021.0   

 

16   

On  Sunday,  January  21,  they  sat  in  Harris’  office  to  go  over  the  material  that  would  

fill  the  newspaper.   As   they   started   leafing   through   staff   contributions,   recalls   VandeHei,   

“Harris’   face  started  to  turn  stark  white.  I’d  never  seen  him  more  serious.”  They  knew  that  

the  newspaper  staff  was   younger   and   less   experienced   than   their   Web   staff,   but   had   

not   fully   appreciated   the  implications   until   now.   “We   had   these   people   who   were   at   

the   top   of   the   Washington   Post  [combined]  with  people  who  were  going  to  be  entry  level  

at  The  Hill  newspaper,”  says  VandeHei.  “Most  of  [the  stories  were]  completely  unusable.”  As  

Harris  and  VandeHei  regarded  each  other  silently,  each  wondered  how  to  salvage  their  

product  in  the  two  days  they  had  left  until  launch.  More  profoundly,  perhaps  this  whole  

enterprise  had  been  a  bad  idea.   

   

      


